3.4 Buurt
Onderstaand zijn de ontwikkelingen opgenomen die voorzien worden voor 2023 en verder binnen het programma Buurt.
Ontwikkelingen binnen het programma Buurt
Ontwikkeling | Omschrijving |
---|---|
Personele uitbreiding ten gevolge van gemeentelijke areaaluitbreiding | Door (toekomstige) areaaluitbreiding van beide gemeenten is het noodzakelijk om de komende jaren capaciteitsuitbreiding binnen de afdeling Buurt te realiseren. |
Personele uitbreiding ten gevolge van gemeentelijke areaaluitbreiding van de jaren 2016 (DUO) t/m 2021 | Door areaaluitbreiding van de afgelopen jaren is het noodzakelijk om capaciteitsuitbreiding binnen Buurt te krijgen. De toenemend aantal meldingen, die resulteren in vragen binnen Buurt vereisen capaciteituitbreiding zowel binnen het team IB als DO, maar ook de aansturing en het vergrote verzorgingsgebied vraagt capaciteituitbreiding. |
Databeheer op orde krijgen en houden | Door uitbreiding van de vraag naar een beter datagestuurd beheer van het openbaar ruimte is er behoefte aan een capaciteituitbreiding binnen IB voor Databeheer. Om volledig en juist conform de juiste procesafspraken te kunnen werken in uitbreiding van de huidige functie ( 0.5 fte) naar 1fte noodzakelijk. |
Aanschaf gebouwen beheerprogramma | Voor de vastgoedporteffeuille van beide opdrachtgevers ontbreekt er een noodzakelijk beheerprogramma. Om het gehele areaal goed te kunnen beheren en de uitgedragen visie te kunnen implementeren, is een goed beheerprogramma noodzakelijk. Een beheerprogramma draagt onder andere zorg voor het finacieel inzichtelijk maken en houden van de gehele vastgoed porteffeuille. Hiermee kunnen de noodzakelijke gebouwenconditiemeting, inspectie voor electrische installaties en de Meerjarenonderhoudsplanning duurzaam, overzichtelijk en kosteneffectief worden verwerkt,zodat er voor elk gemeentelijk gebouw de korte,- en langtermijn maatregelen op basis van de bestaande visie, kunnen worden genomen. |
Personele uitbreiding tgv van veranderende vraag naar beleid ( oa. Invoering omgevingstafel) | Doordat er met name binnen gemeente een tekort is aan strategisch beleidsmedewerkers is extra ondersteuning vanuit Buurt noodzakelijk om beleidsprocessen te kunnen blijven ondersteunen. Daarnaast vinden er door de invoering van de omgevingstafels (in het kader van de invoering van de omgevingswet) extra beleidsondersteuning vanuit Buurt. Verder is door het oplopend aantal meldingen en vragen op het gebied van beleid vanuit de bewoners/ondernemers en vanuit de opdrachtgevers een grotere en belangrijkere rol neergelegd die uitbreiding van de huidige fte's noodzaken. |
Uitbreiding Juridisch kwaliteitsmedewerker | Doordat er steeds meer vraag komt naar Juridische ondersteuning is uitbreiding van huidge functie noodzakelijk. Voor het Team DO is helemaal geen juridische ondersteuning op dit moment. Dit wordt nu opgevangen bij de juridisch medewerker I&B en het Team juridische zaken. |
Klimaat en Duurzaamheid | Om aan de doelstellingen m.b.t. Duuzaamheid en Klimaat te voldoen is het noodzakelijk om bij de investeringen van de tractie en gereedschappen andere keuzes te maken. Dit vraagt om een hoger investeringsbedrag de komende jaren. Daarnaast is er is er capaciteituitbreiding noodzakelijk binnen het Team IB om aan deze opgelegde doelstellingen vanuit de opdrachtgevers te kunnen voldoen. |
Overspannen arbeidsmarkt | Gezien de marktwerking wordt geconstateerd dat het vinden geschikt personeel steeds moeilijker wordt. Binnen het Team DO wordt in 2022 een visie opgesteld voor de komende 10 jaar en daarin wordt gekeken in hoeverre het mogelijk is om een intern opleidingstraject te gaan starten om te kunnen blijven voldoen aan de opdracht. Hiervoor is extra opleidingsbudget en opleidingsuren noodzakelijk. |
Prijsstijgingen investeringen tractie | Door de economische ontwikkelingen van het afgelopen jaar wordt geconsteerd dat leveranciers niet meer kunnen voldoen aan afspraken en contracten. Dit leidt tot latere leveringen en ontbindingen van lopende (leverings) contracten. Voor alle nieuwe investeringen moet rekening gehouden worden met prijsstijgingen. |
Extra kosten Beheer Dorpshuis Duivendrecht (P.M. nadeel - incidenteel) | In verband met de kwetsbaarheid van de sporthalbeheerders door leeftijd en gezondheidsproblemen kan er een bezettingsprobleem ontstaan met betrekking tot het beheer van het Dorpshuis Duivendrecht en sporthal Bindelwijk. Het is lastig te bepalen voor hoelang dit zal zijn. Dit is een situatie die zich vorig jaar helaas ook heeft voor gedaan. Ook toen was dit een langdurige uitval, maar door alle coronamaatregelen en daardoor minder verhuur is dit intern opgelost, zowel qua beheer als financieel. Nu de coronamaatregelen voor een heel groot deel worden losgelaten gaat alles weer volop van start met de verhuur en is dit niet meer intern op te lossen. Destijds is het opgevangen in de begroting van Duo+ onder "inhuur ziektevervanging" maar dat is niet meer mogelijk. Bij langdurige uitval moet gekeken worden naar externe inhuur van een beheerder en/of een deel van de schoonmaak uitbesteden. De kosten hiervoor zijn op dit moment nog niet inzichtelijk. |
Aanschaf Standaarsystematiek voor kostenramingen. | Met de SSK methodiek gebeurd het calculeren van projecten in de openbare ruimte op eenduidige en efficiënte wijze. De methode is toe te passen vanaf de vroegste projectfase tot het einde van de levensduur van gerealiseerde werken. Daarbij inbegrepen is de uitvoeringsfase, waarbij de raming van een RAW bestek desgewenst in het SSK-rekenmodel kan worden geïntegreerd. Daardoor zijn ramingen inzichtelijk en beter onderling vergelijkbaar en te volgen in de tijd. Dat draagt bij aan een verbetering van de communicatie over het managen van projecten. |
Structurele uitbreiding inzet BOA's | De capaciteit die de gemeenten hebben voor de inzet van Boa's is te weinig voor de wensen die de gemeenten hebben. Daarom wordt er structureel externe capaciteit ingehuurd. De gemeenten geven aan dat ze daarnaast vanuit het taakveld van de Boa's onder andere:
De Boa's die er zijn, zijn opgeleid om buiten inzet te plegen en gelet op de beperkte capaciteit is dat ook waar ze zouden moeten zijn. Om invulling te kunnen geven aan de advies taken en de kwaliteit en de inzet op straat te borgen is het toevoegen van structurele capaciteit daarvoor bij Duo+ essentieel. |
Doorontwikkeling van VTH-taken | Sinds de start van Duo+ zijn er aandachtspunten voor de samenwerking tussen de gemeenten en de uitvoeringsorganisatie Duo+. Deze aandachtspunten zijn met name voelbaar bij teams waar een 'knip' heeft plaatsgevonden in het takenpakket. Zo zijn er bijvoorbeeld bouwplannen in de vorm van grootschalige projecten die bij de gemeenten zijn belegd en bouwplannen die kleiner zijn en bij Duo+ zijn belegd. In dat voorbeeld is afstemming nodig op inhoud, moeten werkplannen worden gemaakt (wie doet wat) en moeten werkprocessen geformuleerd worden. Geconstateerd is dat hierop verbeteringen moeten plaatsvinden om de dienstverlening naar de inwoners te borgen. Die verbeteringen zijn vertaald naar concrete acties, zoals:
|
Aanstelling Installatieverantwoordelijke gemeentelijke Electrotechnische installaties | Tekst volgt nog |